خوش آمدید
خبر ساحلی:

توافق هسته‌ای برای اوباما یک رویا بود/

توافق هسته‌ای برای اوباما یک رویا بود/ آمریکا به دنبال نفت ایران برای جبران کمبود بازار جهانی است
چاینا دیلی:
توافق هسته‌ای برای اوباما یک رویا بود/ آمریکا به دنبال نفت ایران برای جبران کمبود بازار جهانی است

روزنامه «چاینادیلی» در یادداشتی ریشه مساله هسته‌ای ایران و غرب را تفاوت‌های ایدئولوژیک ایران با غرب برشمرد و حل آن را با وجود حصول توافق، غیر محتمل دانست.

خبرگزاری فارس: توافق هسته‌ای برای اوباما یک رویا بود/ آمریکا به دنبال نفت ایران برای جبران کمبود بازار جهانی است
  •  

» در یادداشتی با اشاره به مذاکرات 12 ساله هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 —آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین + آلمان– نوشت توافق هسته‌ای تاریخ 14 ژوئن در وین و احتمال برداشته شدن تحریم‌های ضد ایرانی برای اقتصاد چین خوب است.

در این یادداشت  آمده است، ریشه مساله هسته‌ای ایران را می‌توان در تفاوت‌های ایده‌ئولوژیک میان ایران و غرب یافت. حتی با وجود پایبندی ایران به وعده‌هایش برای از بین بردن سانتریفیوژها و بستن تجهیزات غنی‌سازی اورانیوم خود، امکان حل شدن چنین تفاوت‌های ایده‌ئولوژیکی غیرمحتمل است.

نویسنده ادامه داد، با وجود اینکه عرصه تازه‌ای در همکاری‌های برد-برد و مذاکرات هسته‌ای آغاز شده، برجام تنش‌های خاورمیانه را برطرف کرده و ثابت می‌کند که دیپلماسی می‌تواند مشکلات منطقه‌ای و جهانی را حل کند.

یادداشت چاینادیلی توافق وین را برای «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا، مانند رویایی می‌داند که به واقعیت پیوسته است. این یادداشت مدعی شده این توافق برای اوباما رویایی است چون خواسته‌های واشنگتن را برآورده کرده و ایران را از رسیدن به تسلیحات هسته‌ای بازمی‌دارد.

ادامه یادداشت چاینادیلی با اشاره به حصول توافق تصریح کرده است، مهم‌تر از تحقق رویای اوباما این است که این توافق به آمریکا بر اجرایی شدن راهبرد آمریکا در شرق آسیا و اقیانوسیه اجازه می‌دهد. اما واقعیت اینجاست که نه مساله هسته‌ای ایران و نه درگیری‌هایی که بر سر قدرت در خاورمیانه وجود دارد، هیچ کدام مشکلی مهمی برای آمریکا نیستند بلکه این مسایل بخشی از راهبرد آمریکا در خاورمیانه بوده‌اند که طراحی شدند تا به آمریکا امکان کنترل بر منطقه را می‌دهند.

نویسنده خاطر نشان کرد، آنچه آمریکا واقعا از برجام می‌خواهد این است که ایران تولید نفت خود را افزایش دهد تا کمبود نفت را در بازار جهانی جبران کند. از سوی دیگر با برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران، بازار این کشور که برای حدود یک دهه به انزوا کشیده شده بود بر روی فرصت‌های اقتصادی و بازرگانی بیشتری باز می‌شود.

وی همچنین بیان داشت، ایران با وجود تحریم‌های طولانی مدت غرب توانست بدون تسلیم در برابر قدرت‌های غربی سرپا بماند اما از کمبودهای مالی بسیاری نیز رنج برده است و قادر نبوده توسعه اجتماعی داشته باشد. به محض اینکه کل تحریم‌های علیه ایران برداشته شوند، دارایی‌های این کشور که در خارج از کشور وجود دارند حدود 100 میلیارد دلار آزاد شده و وارد کشور می‌شوند که همین ورود شتاب تازه‌ای به اقتصاد ایران می‌دهد.

این یادداشت ادامه داد، ستون‌های اقتصادی ایران صادرات و تولید نفت است که انتظار می‌رود بعد از توافق در این زمینه‌ها درآمدهای قابل توجهی برای این کشور فراهم شده و ساخت زیرساخت‌ها که تا حدی متوقف شده، پیشرفت‌هایی داشته باشد. همچنین افزایش واردات محصولات صنعتی و لوازم خانگی زندگی ایرانیان را غنی خواهد کرد.

نویسنده با اشاره به تاثیر توافق وین بر بحران خاورمیانه نوشت، این توافق تنها می‌تواند تنش‌های خاورمیانه را تسهیل کند و پایانی برای آنها نخواهد بود دلیل این مساله هم این است که تنش‌های منطقه نتیجه فاکتورهای متعددی شامل مداخلات نظامی قدرت‌های جهانی و درگیری‌های خونین مذهبی است. البته جای امیدواری است که ایران تاثیرگذارتر بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، نقش فعالی در ثبات افغانستان و عراق جنگ زده خواهد داشت.

وی تصریح کرده است، با این توافق چین هم که یکی از کشورهای 1+5 است، با چالش‌های بدی روبرو می‌شود چراکه آمریکا توجه خود را به شرق زیاد کرده و فشارش را برای مهار کردن چین، دوبرابر می‌کند. اما با وجود چنین دردسرهایی این خبر که ایران از تحریم‌ها خلاص شده، خبر خوبی برای چین است چون همکاری دو کشور و تبادلات تجاری این دو دوباره رونق می‌یابد.

نویسنده در انتها بیان داشت، با حصول توافق و برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران این کشور که یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان نفت و کشوری کلیدی در کمربند جاده اقتصادی ابریشم است، می‌تواند تامین کننده نیاز رو به رشد انرژی چین باشد.

کپی
لینک اشتراک گذاری

  • 1412 بازدید
  • 4 نظر